Poradnia nieczynna do odwołania.
Przyjmowanie gości podczas stosowania diety odchudzającej - i nie tylko!
Dodano: 2014-05-20

Wiosenne słońce i sezon grillowy sprzyjają spotkaniom ze znajomymi przy dobrym jedzeniu. Czy w związku z tym musimy wybrać pomiędzy życiem towarzyskim a naszym planem dbania o sylwetkę? Nic podobnego!

Wizyta gości nie musi być poprzedzona wielkimi przygotowaniami, a zakończona dużą porcją spożytych kalorii i jeszcze większą ilością niezbyt zdrowego jedzenia, które zostaje, a ostatecznie i tak zostaje przez nas zjedzone lub ląduje w koszu. Zamiast siedzenia przy suto zastawionym stole możemy zapewnić znajomym przyjemną rozmowę lub miły spacer, a jedzenie traktować jako dodatek.

Warto stosować kilka prostych zasad:
1. Szykować wszystko z umiarem, szczególnie potrawy wysokokaloryczne.
2. Możemy uszykować nieco więcej rzeczy, które na co dzień są dozwolone w diecie (filet z kurczaka w rozmaitych ziołach, ryby – oprócz smażonych, jajka faszerowane, zupy, zupy-kremy, deska wędlin i serów).
3. To, co zostanie, możemy rozdać gościom, zamrozić lub zjeść następnego dnia, pamiętając, by zrobić to w ramach poszczególnych posiłków i w odpowiedniej, „codziennej” ilości, np. (dla osób będących na diecie ok. 1500 kcal):
- śniadanie, kolacja – 3 łyżki sałatki, do tego pieczywo (o ile w sałatce nie ma kaszy, ziemniaków, ryżu lub makaronu – wtedy jemy już bez chleba)
- obiad – 1 kawałek mięsa
- II śniadanie – mały kawałek ciasta lub miseczka sałatki owocowej.

Sałatki:

- jeżeli zawierają kaszę, ziemniaki, makaron, ryż, większą ilość szynki, sera, mięsa lub ryby, jajka – traktujemy je jako posiłek główny, a nie dodatek; do takich sałatek podajemy już tylko dodatki: bagietkę (również czosnkową) lub inne pieczywo, małe kanapki, koreczki z przewagą warzyw, lekkie zupy – kremy z grzankami;

- do potraw z grilla, mięs i dań mięsnych, gołąbków, krokietów z mięsem, ryb i dań rybnych, posiłków zawierających sery, kasze, ryż, makarony, gęstych zup z wymienionymi produktami (czyli do „konkretów”) podajemy sałatki z samych warzyw, z lekkimi sosami i dużą ilością przypraw i ziół:

  • na dużą porcję: sos z 3 łyżek oleju / oliwy i 3 łyżek wody (na małą porcję: 1 łyżka oleju, 2 łyżki wody) z przyprawami, ziołami, szczypiorkiem, koperkiem, pietruszką, bazylią itd.;
  • sos musztardo-miodowy;
  •  sosy jogurtowe – czosnkowy, ze szczypiorkiem, koperkiem, bazyliowy, z keczupem i musztardą, ziołowy (można dodać odrobinę majonezu).

 

Mięsa, ryby:

- unikamy wieprzowiny – wybieramy drób, najlepiej filety, udka bez skóry itd. lub chudą wołowinę, ryby;

- przynajmniej część dań przyrządzamy przez gotowanie, pieczenie lub duszenie bez tłuszczu;

- podajemy z lekkimi, jogurtowymi sosami (czosnkowy, szczypiorkowy, bazyliowy, koperkowy).

 

Ciasta i desery:

- jeżeli nie spodziewamy się dużej ilości gości, pieczemy małą blaszkę ciasta (gdy zostanie – zamrażamy lub rozdajemy);

- wybieramy przepisy bez kremów na bazie masła lub margaryny, mas typu krówka, lukru, dużej ilości czekolady;

- godne polecenia są lżejsze ciasta, zawierające – oprócz pustych kalorii – nieco zdrowych składników, np.:

  • ciasto drożdżowe z owocami, z małą ilością kruszonki lub bez, posypane delikatnie cukrem pudrem zamiast lukru,
  • biszkopt z owocami i galaretką,
  • lekkie ciasto czekoladowe z serkiem lub bez, galaretką i owocami,
  • sernik bez spodu,
  • ciasto marchewkowe,
  • ciasto z bakaliami (bakalie też należy stosować z umiarem),
  • sernik na zimno z serków, galaretek i biszkoptów lub herbatników;

-warto przygotowywać desery porcjowane (po jednej porcji na gościa):

  • ptasie mleczko z kefiru i galaretki (a jeszcze lepiej - żelatyny i owoców) lub małe serniczki na zimno, np. w małych miseczkach lub kieliszkach,
  • galaretka z owocami (może być również z dodatkiem biszkoptów) w małych naczyniach,
  • budyń z galaretką i owocami,
  • naleśniki z serem (może być cienka warstwa serka waniliowego) i owocami, koktajle
  • gałka lodów z owocami i łyżką bakalii;

- jako deser (lub dodatek do małej ilości ciasta) można podać sałatkę owocową z serkiem waniliowym lub sosem na bazie likieru; do sałatki można dodawać orzeszki, pestki słonecznika i dyni oraz inne bakalie (unikamy ich dodawania gdy sałatka jest dodatkiem do ciast). 

ŻYCZYMY PYSZNYCH I ZDROWYCH SPOTAKAŃ!!! :) 

A już niedługo poruszymy temat alkoholu na diecie. Zapraszamy do śledzenia bloga!


« Powrót do listy artykułów